Een hele simpele handeling die mij veel rust heeft gegeven is het deactiveren van werk-mail op mijn telefoon. Want wat voegt het echt toe? Hoe vaak beantwoord je een werk-mailtje via je telefoon? En als je dit al doet, was het op dat moment echt urgent en noodzakelijk? In mijn geval niet: werkmail op telefoon was er vooral om continu gecheckt te worden, ongeacht het tijdstip van de dag. Tijdens een werkdag misschien niet zo’n ramp, maar in je vrije uren in de avond en weekend wel.
Steeds weer die nog onbeantwoorde mailtjes herlezen zorgde bij mij alleen maar voor meer stress met alle dingen die er morgen (of maandag) moesten gebeuren. 'Open loops' die me in waardevolle prive-tijd afleiden van aandacht voor mijn familie of vrienden. Totaal onnodig, want mailtjes zijn zelden echt belangrijk en meestal ook snel af te handelen wanneer je rustig achter je werk-pc zit. Er zijn maar weinig mensen die van je verwachten dat je dag en nacht aanstaat voor een reply.
Krijg je hiervan stress dat je belangrijke dingen gaat missen? In de meeste mail-apps kun je een account ook deactiveren zonder dat je deze echt verwijderd. Ik gebruik Airmail op iPhone voor mijn inboxen (werk en privé). Mijn werkaccount staat standaard op non-actief, maar mocht er echt iets urgents zijn kan ik deze dus altijd even aanzetten.
댓글